Vrienden van de Kerstgroep

Kerst in karton (vanaf 10 oktober)

oktober 6, 2020
Een bericht van Roel den Dulk & Fred van der Zwet.

DOKKUM
KERST IN KARTON
Een selectie uit de verzameling oude en nieuwe bouwplaten, pop-up-boeken en uitklapkaarten van kerststallen en kerstgroepen van Roel den Dulk en Fred van der Zwet
Museum “Het Admiraliteitshuis” Dokkum, Diepswal 27, 9101 LA  Dokkum
Zaterdag 10 oktober 2020 t/m zondag 10 januari 2021
De normale openingstijden van het museum zijn maandag t/m zaterdag van 10.00-17.00 uur en koopzondagen van 13.00-17.00. In verband met de corona-maatregelen kunnen er afwijkende openingstijden zijn. Informatie hierover en toegangskaarten: http://www.museumdokkum.nl.

Museum “Het Admiraliteitshuis” in Dokkum heeft besloten de komende jaren in de periode van herfstvakantie t/m kerstvakantie een expositie te organiseren met als thema “Kerst”. Gekozen is voor deze langere periode, omdat het museum graag, voor zover mogelijk, de scholen, de middenstand en de verenigingen voor plaatselijke activiteiten in de regio bij deze exposities wil betrekken. Het museum huisvest ook de publieksbalie van de regionale VVV.
Hans Groeneweg, de nieuwe directeur van het museum heeft ons gevraagd als adviseur bij de keuzes en voorbereidingen van deze exposities. Hij wil in zijn museum een nieuwe traditie gaan vormen om niet alleen in het voorjaar, de zomer en de herfst voor de vele toeristen in Dokkum interessant te zijn, maar om ook de plaatselijke en regionale bevolking te enthousiasmeren om vaker naar het museum te komen, naar aansprekende exposities voor het hele gezin. En wat ligt dan meer voor de hand dan kerstgroepen en kerststallen?

Nu wij ons kerstdiorama niet meer bezitten en dus ook niet meer zelf opbouwen , hebben wij volmondig “ja” geantwoord op deze vraag. Het is leuk om in het noorden van Friesland, in de van oudsher katholieke stad Dokkum, nog wat met onze ervaring en contacten te kunnen doen.
Dus roepen we nu alvast leden op die een museumwaardige verzameling kerstgroepen/-stallen bezitten om te overwegen of zij in de toekomst een keer zouden willen exposeren in het Museum in Dokkum, het museum waarin ook alles is te zien over Bonifatius.